Jak stworzyć dobry slogan reklamowy?

Jak stworzyć dobry slogan reklamowy?

Dobry slogan reklamowy powinien łatwo zapadać w pamięć i czynić markę rozpoznawalną. Wbrew pozorom stworzenie go nie jest łatwym zadaniem. Nie bez powodu najpopularniejsze światowe firmy inwestują tysiące dolarów w stworzenie unikalnego hasła reklamowego, z którego czynią swoją wizytówkę na lata.

Skuteczny slogan reklamowy jest krótki, rzeczowy i oryginalny, bezpośrednio kojarzy się z reklamowaną marką, oddając jej charakter i misję. Jak jednak wymyślić hasło, które nie tylko spełnia powyższe wymagania, ale i skutecznie przekonuje do siebie klientów?

Gruntowna analiza

Podstawą działań, zmierzających do zbudowania sloganu reklamowego, jest dokładna analiza promowanej firmy, jej charakteru, idei oraz oferty, którą kieruje do klientów. Już na etapie wstępnych rozważań o firmie warto znaleźć swoisty punkt zaczepienia, czyli myśl przewodnią, na której bazował będzie przekaz naszego sloganu. Może być to najważniejsza, z punku widzenia klienta, cecha produktu lub usługi, bądź też główna idea, która przyświeca firmie od lat, czyniąc ją rzetelnym i sprawdzonym partnerem. Ważne, by impulsem do stworzenia sloganu stałą się wartość unikalna na tle konkurencji, powszechnie ceniona lub wprowadzająca na rynek zupełnie nową jakość.

Niemniej istotnym etapem na drodze do stworzenia sloganu jest analiza grupy docelowej. Należy przeznaczyć na nią wiele czasu, aby jak najlepiej poznać odbiorców oferty. To w końcu do nich kierowany jest nasz slogan i od nich zależeć będzie sukces naszej firmy. Musimy więc dowiedzieć się się kim są nasi potencjalni klienci, jak spędzają wolny czas, jakie mają zainteresowania, pasje, marzenia, jakie potrzeby pragną zaspokoić, czego się obawiają, czego oczekują od życia… Zastanówmy się, jak nasza oferta może pomóc im odmienić dotychczasowe życie, wprowadzić do niego pozytywne emocje, piękno, wygodę, czy funkcjonalność. Gdy już to ustalimy, z pewnością dużo łatwiej będzie nam stworzyć interesującą i – co najważniejsze – skuteczną treść sloganu.

Think outside the box!

Stwórzmy listę korzyści, jakie przyniesie nasz produkt lub usługa konkretnej grupie odbiorców. Zapiszmy je w formie krótkich i czytelnych obietnic. Może to być najniższa na rynku cena, wyjątkowe podejście do klienta, najkorzystniejsze oprocentowanie, bądź też trudno dostępny asortyment, zapewniający klientom poczucie wyjątkowości lub wysoki prestiż marki, dający poczucie luksusu.

Przeanalizujmy te korzyści i zastanówmy się, która z nich najlepiej odpowiada potrzebom naszej grupy docelowej. W ten sposób wybierzemy najważniejszą informację, na bazie której zbudowany będzie nasz przekaz. Ostatnim krokiem będzie przekształcenie jej w rzeczowy, krótki slogan reklamowy. Zadanie to wymagało będzie od nas nie tylko gruntownej wiedzy na temat marki i jej klientów, ale też dużej dozy kreatywności, spontaniczności i odwagi.

By slogan zwracał uwagę przedsiębiorców – zdecydujmy się na rzeczowy przekaz zawierający konkretną obietnicę korzyści. By zainteresował młodzież – odwołujmy się do aktualnych trendów, nowinek technologicznych, mody, czy popularyzowanych w sieci memów. Jeśli kierujemy przekaz do kobiet w ciąży – wykorzystajmy perswazyjną siłę emocji, odwołujmy się do uczuć i wartości rodziny. Jeśli natomiast piszemy do emerytów – podkreślajmy swoją uczciwość, odwołujmy się do wartości zdrowia, oferujmy spokój, wygodę i poczucie bezpieczeństwa. Nie bójmy się kontrowersji, odważnych pomysłów, nietypowych zestawień słów i wyrażeń, bawmy się formą i stylem, pamiętając, że najważniejszą cechą hasła reklamowego jest jego oryginalność i „zapamiętywalność”.

Poddaj swój pomysł ocenie

Nie jesteś pewien, czy slogan przyniesie oczekiwany efekt? Zastanawiasz się, czy jest wystarczająco czytelny i pozytywnie się kojarzy? Najlepszym sposobem na weryfikację pomysłu jest zaprezentowanie go osobom postronnym, które nie brały czynnego udziału w procesie twórczym i dzięki temu mogą z właściwym dystansem ocenić naszą propozycję. Ważne, by były to osoby zaufane, bezpośrednie i szczere – w końcu zależy nam wyłącznie na rzeczowych opiniach.

Warto również porównać efekt końcowy z założeniami, które przyjęliśmy na początku swojej pracy nad sloganem. Sprawdźmy, czy nasze hasło dobrze oddaje filozofię firmy i niesie z sobą obietnicę korzyści dla konkretnej grupy klientów. Nie zapominajmy również o tym, że skuteczny slogan powinien być stale popularyzowany. Oryginalny, ciekawy i prosty przekaz, budzący pozytywne emocje i z odpowiednią częstotliwością pojawiający się w mediach, przełoży się wkrótce na sukces marki, wzrost jej prestiżu, wiarygodności i zaufania ze strony odbiorców.