Trwałe relacje z klientem – jak je zbudować?

Trwałe relacje z klientem – jak je zbudować?

Marketing relacji, czyli sposób komunikowania się firmy z klientem, ma na celu zbudowanie silnej i długotrwałej więzi pomiędzy partnerami biznesowymi. W centrum takiego podejścia jest klient – jego potrzeby, pragnienia i oczekiwania. Jak nawiązać z nim odpowiednie relacje, które przerodzą się w długoterminową współpracę?

Zadawaj pytania
To podstawowa zasada, dzięki której mamy możliwość dobrze poznać naszego rozmówcę i stworzyć dla niego jak najlepszą ofertę. Nie bójmy się pytać i róbmy to nawet podczas niezobowiązującej rozmowy. Osoby, które zadają pytania postrzegane są z reguły jako bardziej inteligentne niż osoby biernie uczestniczące w dyskusji. Te z kolei – ocenia się często jako… nudne. Pamiętajmy jednak, aby w gąszczu naszych pytań nie przekroczyć granicy prywatności.

Słuchaj
By odpowiednio zareagować na informacje uzyskane od klienta musimy bardzo uważnie słuchać tego, co ma nam do powiedzenia i wyciągać konkretne wnioski z każdej przeprowadzonej rozmowy. W ten sposób uda nam się właściwie zidentyfikować najważniejsze potrzeby i oczekiwania rozmówcy, a dzięki temu stworzymy odpowiednią strategię ich zaspokojenia. Brak umiejętności słuchania to jeden z najpoważniejszych i najczęstszych problemów związanych z komunikacją pomiędzy partnerami.

Postaw na emocje
Pamiętajmy, że klient musi poczuć się dzięki nam wyjątkowo. Aby tak było, musimy nauczyć się sprzedawać nie tyle produkt czy usługę, co doświadczenie, wyjątkowe i niepowtarzalne doznanie, które odmienia życie. Prestiż, szczęście, poczucie bezpieczeństwa czy luksusu – to na bazie tych emocji zbudowany jest współczesny marketing. A w połączeniu z wysoką jakością usług przynosi on firmom mnóstwo realnych korzyści.

Buduj zaufanie
Budowanie zaufania do marki wiąże się z ciężką pracą, koniecznością ciągłego rozwoju i wywiązywania się z danych obietnic. Aby zdobyć – i utrzymać – zaufanie klienta, musimy stale dbać o naszą pozycję na rynku i umacniać ją poprzez realizację spójnej strategii marketingowej. Nie wolno nam więc składać obietnic, których dotrzymanie może okazać się problematyczne. Zawsze rzetelnie informujmy klienta o wszystkich warunkach umowy i należycie wywiązujmy się z obowiązków i wyznaczonych terminów. Dzięki temu stopniowo wypracujemy sobie miano partnera „godnego zaufania”.

Wyprzedzaj trendy
Aby nasza propozycja była nie tylko interesująca, ale też innowacyjna i dostosowana do aktualnych trendów, musimy wyprzedzać oczekiwania swoich klientów. Kreatywne pomysły i otwarty umysł będą niezbędne w budowaniu atrakcyjnej oferty, która zaspokoi przyszłe potrzeby naszej grupy docelowej. Róbmy wszystko, aby pomagać klientom realizować ich marzenia, a będą kupować u nas z przyjemnością.

Nagradzaj lojalność
Lojalność klienta to najważniejsza przewaga konkurencyjna, jaką może osiągnąć firma. I zawsze zasługuje na nagrodę. Dobrym sposobem, by docenić wieloletnią współpracę i zaufanie, jakim darzy nas kontrahent, jest np. kupon zniżkowy, bądź też karta stałego klienta. Pamiętajmy, że lojalność klienta, choć bardzo istotna, nie może stać się dla przedsiębiorcy celem samym w sobie. Jest ona jedynie rezultatem właściwie budowanych relacji.

Jeżeli nauczymy się umiejętnie wykorzystywać powyższe rady, odczytywać potrzeby klientów i właściwie na nie odpowiadać, stworzymy z nim niewidzialną, ale silną i trwałą więź, która z biegiem czasu przełoży się na realny sukces naszej firmy.